وقتی روزنامه نگار و نوبسنده شناختی از هنر و خصوصا تاتر نداشته باشد






وقتی روزنامه نگار و نویسنده
 شناختی ازهنروخصوصا تاتر نداشته باشد.
می گویند : «باید کاررا به کاردان سپرد»
 رادیو زمانه معمولا در کادر رسانه ای خود از افرادی سطحی نگر و معمولی بهره می برد که شاید فقط دستی بر اتش داشته باشند آنها کارشناس هنری بشکل واقعی نیستندو معمولا نوشته ها و مقاله های هنری و فرهنگی رادیو زمانه  اغلب کم جان و پیش پا افتاده اند. البته این معضل فقط گریبانگیر رادیو  رادیو زمانه نیست بلکه مجموعه رسانه های خارج از کشور به این معضل فرهنگی دوچارند  .در مطلبی در رادیو زمانه  درباره مراسم بزرگ داشت از استاد مسلم تاتر ایران در لندن بقلم پرویر جاهد نوشته شده که بسیار غیرحرفه ای است . نویسنده گزارش پرویز جاهد است وی در گذشته در ایران از علاقمندان به نوشتن درباره سینما بود و چند مقاله یا گزارش هم درباره سینما در مجله فرهنگ و سینما به سر دبیری و مدیر مسولی مقدم به چاپ رسانده.
فرهنگ سینما مجله ای کم تیراژ و کم مخاطب بود ،مجله ای پرباری نبود گاهی آقای مقدم مدیر مسول و سر دبیر فرهنگ وسینما با من درباره مشکلات مجله درد دل می کرد  او از کارمندان وزارت ارشاد بخش سینمایی بود و گاهی برای بازبینی فیلمهای خارجی در تلویزیون از نظر کنترل صحنه های غیر اخلاقی به تلویزیون می آمد و اتاقش کنار دفتر من بود. او درباره داستان تاسیس مجله ش می گفت مجوز راه اندازی مجله به عنوان قدردانی برایم صادر شد . او سعی می کرد بدلیل مشکلات مالی مجله سینمایی ، معمولا از افراد علاقمند و بی تجربه در نوشتن بهره گیرد  تا بار هزینه های چاپ مجله کمتر شود. پرویر جاهد یکی از علاقمندان به نوشتن مطلب سینمای بود که جذب مجله فرهنگ و سینما شده بود .
جاهد چند مطلب ضعیف در مجله فرهنگ و سینما متعلق به اقای مقدم بچاپ رساند و اکنون در لندن مقیم است و با رسانه های خارج از کشور همکاری می کند جاهد به دلیل نبود نویسنده خوب سینمایی وهنری که واقعا کارشناس درهنر و سینما و تاتر باشد ،جذب رسانه های خارج کشور شده وهمکاری می کند. عدم شناخت کافی و تجربه عملی و نظری در هنرهای نمایشی مقاله ها و دیدکاه هایش  بسیار غیر کارشناسی و پر از ایراد است پرویزجاهد شاید نگارش ادبی نسبتا مناسب و کم ایرادی داشته باشد ولی مطالبش از نظر هنری و کارشناسی بسیار ضعیف و کم جان است و پر از ایراد ، یک نویسنده سینمایی و تاتری باید حتما دستی بر آتش داشته باشد و از نظر هنری دانش کافی داشته و با ذوق باشد. نگاه و ذوق و قریحه از اصول اولیه حرفه نویسندگی در سینما و تاتر است  باید با استفاده از تجربه و دانش اش مطلب و دیدگاهی درست را بیافریند و به نگارش در بیاورد.مطلبی در باره  دکتر رکن الدین خسروی که از اساتید برجسته تاتر ایران است توسط پرویز جاهد در سایت رادیو زمانه به نگارش درآمده که متاسفانه بسیار غیر کارشناسی و درحد و اندازه این مرد بزرگ تاتر ایران نیست و کاش از نویسنده ای حرفه ای و کارشناس در هنر تاتر و سینما بهره برده می شد. اگر رسانه ای می خواهد درباره یک شخصیت برجسته تاتر یا سینمای ایران مطلب بنویسد بهتر است نویسنده در حد و اندازه شخص مورد نظر باشد و نویسنده ای کارشناس انتخاب شود. از قدیم گفتند:  دیکته نوشته نشده غلط ندارد .چه اصرار است مطلبی ضعیف و غیر کارشناسی نوشته شود ، فقط صفحه سایت خالی نباشد . گزارش  پرویزجاهد تنها شرح سخنان افراد ورویداد بزرگداشت را روایت کرده، ولی زمانی که نظر کارشناسی خود را ابراز داشته ضعف و عدم شناخت ش مشخص می شود،  نویسنده نوشته است :
« گرچه سخنان طولانی و نامربوط یکی از سخنرانان (کاوه مهمید) که به جای معرفی آقای خسروی و کار‌هایش، بیشتر وقتش را صرف بازگویی سرگذشت تئا‌تر در ایران از دوره قاجار تا امروز کرد، واقعاً برای حاضران در مجلس، کسالت‌بار بود. این ادعای آقای مهمید که «پسامدرنیسم در ایران مدیون آقای خسروی است» نیز بیشتر به یک شوخی شبیه بود تا حرفی جدی در مورد کارهای آقای خسروی.» پرویز جاهد چقدر کار تاتر کرده و درس تاتر خوانده است و دانش و شناخت از تاتر دارد که خواسته دانش را به رخ بگشد و نظر کارشناسی بدهد. جمله ای ناقص و مخرب .مشک نمونه خروار است .....بس است
Similar Videos